Samma sak. Likadant. Stereotyp.

Det är någonting annorlunda, något som inte brukar vara här. Min blick vandrar över myllret av människor. Eller ja, dom är kanske runt 20, men dom rör sig, runt runt runt. Myllrar. Ingen ny, inget annorlunda, samma gamla vanliga. Samma tempo, samma människor överallt. Inget nytt. Ändå finns det någonting som har förändrats, något som inte var så igår. Men vad?
Jag låter blicken fortsätta vandra, från sätena, till dom huttrande människorna som står några decimeter framför mej. Trots att jag studerar dom ganska nog, så kollar ingen tillbaka, alla är inne i sin egna värld eller i en djupdiskussion med den som står närmast. Men kanske bara Bokstavligt? Är det inte så att vi dras till dom som är lika oss? Vi tycker om att vara med dom som tycker och tänker likadant som oss? Men enligt mej ser dom likadana ut allihopa, trots de så är dom sällan mer än två tre stycken.
I dom här små grupperna hittar jag ingen skillnad, allting är som vanligt. Jag vandrar vidare till ett gäng som står ganska utspritt, dom tittar aldrig direkt på varandra, några korta ordväxlingar är det enda som hörs från dom. Eller, det hörs inte, men jag vet att det är så. Ljudnivån är hög. Trots att dom nästan aldrig visar ömhet eller tillit till varandra så hänger dom ihop, tät tillsammans. Dom är dem som inte fick en plats i sin egna grupp, dom som stack ut lite för mycket för att kallas stereotyp. Dom som inte är tillräckligt udda för att stötas ut, inte tillräckligt lika för att få vara med, och inte tillräckligt starka för att stå upp själv.
Tillslut fastnar min blick på dom två tysta personerna på sätena längst fram, dom sitter lutade från varandra, inga ordväxlingar görs och blickarna möts aldrig. Det är dom två som inte passade in i någon grupp, varken stereotypen eller dom andra. Men dom är inte heller tillräckligt starka för att stå upp för sig själv. Dom är utstötta helt enkelt.
Min blick har bara som hastigast svept över folkmassan medan alla dessa tankar har strömmat genom mitt huvud. Plötsligt kommer jag på att titta å mej själv också, vart är jag?
Jag sitter med dom som anses "cool", dom är äldre än mej allihopa, men vi är på samma nivå. Vi klickar, vi skapar en bra grupp. Eller gör vi de?

Jag kliver av, och börjar gå på den frostiga asfalten. Jag tänker vidare på min fundering, och inser snart att det inte var något som hade förändrats. Det har alltid varit sådär, varenda dag.
Det enda som hade hänt var att jag såg det.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0